Zasady gry w CYMBERGAJA tzn. jeden na jeden
/ skrót przepisów/
1 Boisko o wymiarach 108 x72 cm , bramki szerokość 7.5 cm
Gracze monety ciężkie, piłeczka 1 grosz. Przeciwnicy mają po 1 graczu innego koloru
i wykonują ruchy na przemian.
2 Rozpoczęcie gry następuje ze środka boiska , obydwaj gracze w jednakowej odległości na linii
koła środkowego. W ruchu tym nie wolno zdobyć bramki ani nabić autu lub kornera.
3 Gol jest gdy piłka całym swym obwodem przekroczyła linię bramkową a strzał był wykonany
z za połowy boiska oraz nie było innych ograniczeń / patrz punkty 4, 10, 11 /
4 Aut boczny , gdy piłka przekroczyła lu dotyka linii bocznej boiska. Wolno nabijać w gracza
przeciwnika ale nabicie musi być widoczne . Wykonujemy go jako 2 ruchy ; w miejscu
przekroczenia linii piłeczkę podbijamy ręką o spód stołu , a graczem wykonujemy dodatkowy
ruch ale bez prawa strzału na bramkę przeciwnika. Złe wyrzucenie piłki ręką nie odbiera nam
dodatkowego ruchu monetą – ale akcję przejmuje przeciwnik.
5 Korner , gdy piłka przekroczyła lub dotyka linii końcowej boiska. Wolno nabijać gracza
przeciwnika . Gracz broniący w polu bramkowym a strzelający z rogu boiska wykonuje 2 ruchy
/ wolno też zdobyć bramkę już w 1-szym ruchu /
6 Rzut wolny , poszkodowany wykonuje 2 ruchy jako dalszy ciąg gry bez zmiany pozycji graczy.
7 Rzut wolny pośredni przyznawany ;
* blokowanie piłki powyżej 3 ruchów na całym boisku
* zbyt wolne wykonywanie wykopu bramkowego, gdy przeciwnik nie atakuje piłka
w 3-cim ruchu musi przekroczyć połowę boiska
* ruszenie monety przeciwnika znajdującej się na boisku w czasie gry
* poruszenie ręką własnej monety gdy nie przekroczyła linii końcowej boiska
* faul na połowie boiska przeciwnika gdy piłka opuściła boisko
* za nieczyste zagrania / suwanie, złe zachowanie, grę na czas i inne
* rozstrzyganie meczów remisowych ; do 3-ch goli , pierwszy strzela zawodnik który
doprowadził do remisu
8 Rzut karny przysługuje;
* gdy faul nastąpił na polu karnym
* piłka znajdująca się w polu karnym była blokowana przez 5 ruchów przez broniącego się
* po faulu na własnej połowie boiska czyli bronieniu się piłka opuściła pole gry
Ustawienie graczy dokonujemy w zakryciu, bramkarz musi dotykać linii bramkowej,
strzelający w dowolnej odległości od piłki. Na znak sędziego odkrywamy pozycję.
Gdy nie padnie bramka gramy dalej.
9 Wykop tzn. Aut bramkowy przysługuje;
* po każdym niecelnym strzale na bramkę lub po nieuznanej bramce
* zastosowany zostaje jako rozstrzygnięcie sytuacji spornych / wątpliwe i mało widoczne
nabicie na aut lub korner, wątpliwy faul itp. /
* gdy zostanie wstrzymana akcja na 3 ruchy przez zawodnika posiadającego piłkę ;
– w ataku w polu karnym akcja za słupkiem, broniący nie może wybić piłki
– w obronie , zawodnik prowokacyjnie wstrzymuje akcję , przeciwnik oddalony daleko
w okolicach własnej bramki – 3- krotne uderzenie popychadłem o stół – koniec akcji
i piłkę przejmuje przeciwnik.
Zawodnik wykopujący ustawia piłkę na linii pola bramkowego po właściwej stronie
bramki i wykonuje 1 ruch – wykop bez prawa nabicia na aut lub korner,
Zawodnik broniący ustawiany jest w okolicach własnej bramki bez prawa zmiany
pozycji po wykonanym wykopie przez przeciwnika.
Uwagi ; nie wolno cofać zawodnika gdy nie mieliśmy prawa strzału na bramkę / np. strzał
z za połowy boiska, gdy strzelano z ruchu rzutu autowego, w pierwszym ruchu
po ustawieniu ręką monety na stole. Po nabiciu na własny aut bramkowy przeciwnik
ma prawo cofnięcia swojego gracza na własne pole karne.
10 Gracz wypadający poza boisko uznawany jest gdy ;
* przekroczył całym obwodem linię końcową boiska, łącznie z linią bramkową
* dotyka linii bocznej boiska tzn. autowej
Ustawiany jest w miejscu wypadnięcia ale dopiero po wykonanym ruchu przez
przeciwnika aby nie można było wykorzystywać tego manewru do blokowania piłki.
W 1-szym ruchu po ustawieniu gracza ręką na stole / dotyczy to wszystkich sytuacji/
nie mamy prawa strzału na bramkę / zdobycie gola/ ale wolno nabijać na auty i kornery.
Wstawiany gracz na boisko na linii bocznej może być z tolerancją do 2 cm, natomiast
na linii końcowej musi jej dotykać lub być poza nią. Gracza przy linii bocznej w trakcie
gry wolno przesunąć do 2 cm na boisko w celu lepszego wykonania ruchu, ale traci się
prawo strzału na bramkę.
11 Gol nieprawidłowy tzn. Spalony
* strzał z przed połowy boiska
* z ruchu rzutu autowe
* z pierwszego ruchu graczem ustawionym ręką na stole /rozpoczęcie gry ze środka
boiska, wykop spod bramki – dotyczy to obydwu graczy, po ustawieniu gracza
przy linii bocznej boiska /
* sfaulowaniu przeciwnika przy strzale na bramkę
* po strzeleniu bramki wszystkie monety przekroczą linię bramkową
Po nieuznanej bramce następuje koniec akcji i wykop spod bramki.
12 Sygnał kończący mecz lub jego połowę upoważnia do wykonania jeszcze jednego ruchu
strzału oraz do zakończenia tzn, Stałych fragmentów gry; karny, wolny, korner.
13 Parametry techniczne boiska do cymbergaja
* płyta 120 x 75 cm
* boisko 108 x 72 cm
* pole karne 16 x 30 cm szer.
* pole bramkowe 5x 18 cm szer.
* koło środkowe 16 cm
* bramki 7,5 cm x 4 cm wys. obszyte siatkami
14 Czas meczu ; 2 x 5 minut ’ lub 6-ta bramka kończy mecz.
Remisy ; rozstrzygamy serią rzutów wolnych pośrednich do 3-ch goli.
Opracował ; Janusz Sowa
KS. Baszta Kraków
przepisy stosowane w rozgrywkach od 1999 roku