Zasady gry w Cymbergaja.

Zasady gry w CYMBERGAJA tzn. jeden na jeden
/ skrót przepisów/

1 Boisko o wymiarach 108 x72 cm , bramki szerokość 7.5 cm
Gracze monety ciężkie, piłeczka 1 grosz. Przeciwnicy mają po 1 graczu innego koloru
i wykonują ruchy na przemian.

2 Rozpoczęcie gry następuje ze środka boiska , obydwaj gracze w jednakowej odległości na linii
koła środkowego. W ruchu tym nie wolno zdobyć bramki ani nabić autu lub kornera.

3 Gol jest gdy piłka całym swym obwodem przekroczyła linię bramkową a strzał był wykonany
z za połowy boiska oraz nie było innych ograniczeń / patrz punkty 4, 10, 11 /

4 Aut boczny , gdy piłka przekroczyła lu dotyka linii bocznej boiska. Wolno nabijać w gracza
przeciwnika ale nabicie musi być widoczne . Wykonujemy go jako 2 ruchy ; w miejscu
przekroczenia linii piłeczkę podbijamy ręką o spód stołu , a graczem wykonujemy dodatkowy
ruch ale bez prawa strzału na bramkę przeciwnika. Złe wyrzucenie piłki ręką nie odbiera nam
dodatkowego ruchu monetą – ale akcję przejmuje przeciwnik.

5 Korner , gdy piłka przekroczyła lub dotyka linii końcowej boiska. Wolno nabijać gracza
przeciwnika . Gracz broniący w polu bramkowym a strzelający z rogu boiska wykonuje 2 ruchy
/ wolno też zdobyć bramkę już w 1-szym ruchu /

6 Rzut wolny , poszkodowany wykonuje 2 ruchy jako dalszy ciąg gry bez zmiany pozycji graczy.

7 Rzut wolny pośredni przyznawany ;
* blokowanie piłki powyżej 3 ruchów na całym boisku
* zbyt wolne wykonywanie wykopu bramkowego, gdy przeciwnik nie atakuje piłka
w 3-cim ruchu musi przekroczyć połowę boiska
* ruszenie monety przeciwnika znajdującej się na boisku w czasie gry
* poruszenie ręką własnej monety gdy nie przekroczyła linii końcowej boiska
* faul na połowie boiska przeciwnika gdy piłka opuściła boisko
* za nieczyste zagrania / suwanie, złe zachowanie, grę na czas i inne
* rozstrzyganie meczów remisowych ; do 3-ch goli , pierwszy strzela zawodnik który
doprowadził do remisu

8 Rzut karny przysługuje;
* gdy faul nastąpił na polu karnym
* piłka znajdująca się w polu karnym była blokowana przez 5 ruchów przez broniącego się
* po faulu na własnej połowie boiska czyli bronieniu się piłka opuściła pole gry
Ustawienie graczy dokonujemy w zakryciu, bramkarz musi dotykać linii bramkowej,
strzelający w dowolnej odległości od piłki. Na znak sędziego odkrywamy pozycję.
Gdy nie padnie bramka gramy dalej.

9 Wykop tzn. Aut bramkowy przysługuje;
* po każdym niecelnym strzale na bramkę lub po nieuznanej bramce
* zastosowany zostaje jako rozstrzygnięcie sytuacji spornych / wątpliwe i mało widoczne
nabicie na aut lub korner, wątpliwy faul itp. /
* gdy zostanie wstrzymana akcja na 3 ruchy przez zawodnika posiadającego piłkę ;
– w ataku w polu karnym akcja za słupkiem, broniący nie może wybić piłki
– w obronie , zawodnik prowokacyjnie wstrzymuje akcję , przeciwnik oddalony daleko
w okolicach własnej bramki – 3- krotne uderzenie popychadłem o stół – koniec akcji
i piłkę przejmuje przeciwnik.
Zawodnik wykopujący ustawia piłkę na linii pola bramkowego po właściwej stronie
bramki i wykonuje 1 ruch – wykop bez prawa nabicia na aut lub korner,
Zawodnik broniący ustawiany jest w okolicach własnej bramki bez prawa zmiany
pozycji po wykonanym wykopie przez przeciwnika.
Uwagi ; nie wolno cofać zawodnika gdy nie mieliśmy prawa strzału na bramkę / np. strzał
z za połowy boiska, gdy strzelano z ruchu rzutu autowego, w pierwszym ruchu
po ustawieniu ręką monety na stole. Po nabiciu na własny aut bramkowy przeciwnik
ma prawo cofnięcia swojego gracza na własne pole karne.

10 Gracz wypadający poza boisko uznawany jest gdy ;
* przekroczył całym obwodem linię końcową boiska, łącznie z linią bramkową
* dotyka linii bocznej boiska tzn. autowej

Ustawiany jest w miejscu wypadnięcia ale dopiero po wykonanym ruchu przez
przeciwnika aby nie można było wykorzystywać tego manewru do blokowania piłki.
W 1-szym ruchu po ustawieniu gracza ręką na stole / dotyczy to wszystkich sytuacji/
nie mamy prawa strzału na bramkę / zdobycie gola/ ale wolno nabijać na auty i kornery.
Wstawiany gracz na boisko na linii bocznej może być z tolerancją do 2 cm, natomiast
na linii końcowej musi jej dotykać lub być poza nią. Gracza przy linii bocznej w trakcie
gry wolno przesunąć do 2 cm na boisko w celu lepszego wykonania ruchu, ale traci się
prawo strzału na bramkę.

11 Gol nieprawidłowy tzn. Spalony
* strzał z przed połowy boiska
* z ruchu rzutu autowe
* z pierwszego ruchu graczem ustawionym ręką na stole /rozpoczęcie gry ze środka
boiska, wykop spod bramki – dotyczy to obydwu graczy, po ustawieniu gracza
przy linii bocznej boiska /
* sfaulowaniu przeciwnika przy strzale na bramkę
* po strzeleniu bramki wszystkie monety przekroczą linię bramkową
Po nieuznanej bramce następuje koniec akcji i wykop spod bramki.

12 Sygnał kończący mecz lub jego połowę upoważnia do wykonania jeszcze jednego ruchu
strzału oraz do zakończenia tzn, Stałych fragmentów gry; karny, wolny, korner.

13 Parametry techniczne boiska do cymbergaja
* płyta 120 x 75 cm
* boisko 108 x 72 cm
* pole karne 16 x 30 cm szer.
* pole bramkowe 5x 18 cm szer.
* koło środkowe 16 cm
* bramki 7,5 cm x 4 cm wys. obszyte siatkami

14 Czas meczu ; 2 x 5 minut ‚ lub 6-ta bramka kończy mecz.
Remisy ; rozstrzygamy serią rzutów wolnych pośrednich do 3-ch goli.
Opracował ; Janusz Sowa
KS. Baszta Kraków
przepisy stosowane w rozgrywkach od 1999 roku

  • myślący

    Piękna sprawa; na zdjęciach widzę, aż siedem boisk do gry w cymbergaja. Piękne płyty i super bramki. Kto to wykonał i kto sfinansował. Piękne pomieszczenie z parkietem i CO. Gdzie przetrzymujecie te płyty boiskowe. Myślę że bramki są wyciągane.
    Ja zakupiłem białą płytę boiskową 112 x 86 cm i na niej wytyczyłem boisko o wymiarze 100 x66 cm ze słupkami fi – 2,2 mm i szerokości bramek 70 mm. Płyta otoczona jest kątownikiem Al z ukrytym sznurem amortyzującym. Koszt ponad sto złotych. Jest ono duże, czasami nie mogę sięgnąć, aby strzelić bramkę. Po kilku dniach treningu w garażu stwierdziłem, że po moich umiejętnościach pozostały tylko wspomnienia. Po przebytym paraliżu, zdeformowanej dłoni przykurczem i znacznym pogorszeniem wzroku nie widzę dobrze bez okularów, ani przez nie. Jednym zdaniem; po super mistrzu zostały tylko wspomnienia, na poziomie IV ligi, ale mam chęć przyjechać do Nowego Bieżanowa i nie zająć ostatniego miejsca. O ile to możliwe, chciałbym wcześniej praktycznie wziąć od Pana lub pańskiego dobrego ucznia, kilka porażek, aby ocenić swoje szanse na mistrzostwa Krakowa. Mam pytanie czy mógłbym przyjechać 28 lub 29 września br. lub w innym dniu tygodnia. Skąd lepiej dojechać do N. Bieżanowa; tramwajem nr X z Basztowej, obok dworca głównego, czy z Płaszowa?
    Co do Waszych przepisów mam bardzo dużo zapytań i wątpliwości, ale przecież obie strony będzie obowiązywał ten sam regulamin, więc jak przeczytam ponownie to zapewne więcej zrozumiem.

    • admin

      Zapraszamy w piątki o 19.00 na treningi Cymbergaja z Panem Januszem Sową.
      Do Nowego Bieżanowa lepiej dojechać z przystanku na ul. Dworcowej, obok dworca Płaszów, tramwajami lini 3,9,13,23 – przystanek Ćwiklińskiej.

  • myślący

    Co do REGULAMINU i zasad gry w cymbergaja w bardzo wielu sprawach się różnimy a w przypadku rozpoczynania gry to u nas wszystkie monety muszą leżeć środkami na długiej osi symetrii w jednakowej odległości od środka (55 mm) lub (43 mm) od piłki, czyli dwie średnice monety 2 zł, lub długość popularnej zapałki. Każde inne ustawienie jest niedopuszczalne, z powodu ograniczenia gry do strzelania sobie wzajemnie bramek ze środka. U nas gracz zawsze musi stać dokładnie połową na każdej linii za wyjątkiem rzutu karnego, rożnego i rzutu od bramki, oraz rzutu wolnego. Dopóki broniący nie ustawi swojego gracza strzelający nie ma prawa wykonać ruchu. U nas zamiast jednego wykonania ruchu pobicia graczem wolno wykonać dwa skoki (tak jak pchełkami w innej dziecinnej grze), bez konsekwencji faulowania, pomimo przesunięcia przeciwnika, piłki lub naskoczenia na drugą monetę. Przy grze na czas wprowadziłem pojęcie pola zagrożenia i gdy broniący nie wybije piłki z bramki w trzech ruchach a każdy ruch nie może trwać dłużej jak 20 sekund, wówczas zaliczamy gola bez strzelenia i przekroczenia linii bramkowej piłką połowy średnicy.
    Bardzo długo bym musiał jeszcze replikować.

    • admin

      Przekażemy trenerowi Sowie Pana uwagi.

  • Janusz Sowa

    Odpowiedzi na pytania;
    -Rozpoczęcie gry ze środka boiska ; monety dotykają koła środkowego o średnicy
    16 cm,
    w ruchu tym nie wolno zdobyć bramki ani nabić na auta lub kornera – po prostu należy jednym zdecydowanym ruchem rozpocząć grę

    -we własnym polu bramkowym można bronić się przez zastawianie do 5 ruchów – gdy
    nie wybijemy piłki przysądzany jest rzut karny
    / nie ma pojęcia czas 20 sek na jeden ruch – pewnie te 5 ruchów trwa krócej /
    – rzut autowy ; przysługują 2 ruchy , w pierwszym podbijamy piłeczkę mając ją w
    w otwartej dłoni i uderzając o spód stołu – a następnie robimy ruch swoją monetą
    /ale bez prawa strzału na bramkę przeciwnika – bo byłoby nonsensem zdobywać
    bramki z rzutów autowych /. Wyrzut ręką jest tylko 1 raz bez prawa powtórek ; gdy
    wykonamy go źle robimy szybko ruch monetą najczęściej cofając się pod własną
    bramkę a akcję wyrzutu autowego przejmuje przeciwnik.
    – co do przeskoków monety nad monetą – nie ma takich zagrań ; stosujemy tylko
    uderzenia szybkie i zdecydowane wykonywane swoim popychadłem. Gdy piłeczka
    upadnie na gracza obojętnie na którego zbijamy ją jednym ruchem popychadłem
    ale oczywiście bez prawa strzału na bramkę i zdobycia bramki w ten sposób.

  • RSS
  • Facebook